Tuesday 8 March 2011

Engkau tertawa, aku menangis..

Salam alayk and hello

Sedikit masa dicuri sebagai merehatkan diri sebelum menempuhi peperiksaan yang agar sukar dalam hidup ini. apa yang penting, usaha dan tawakal walaupun penuh cabaran yang menempuhi ketika ingin melaluinya. zaman kecil tidaklah begitu kita rasa kerana iman kita hanya senipis sel yang mudah koyak. Masih lagi dilentur untuk menjadikan iman kita kuat. Apabila iman kita turun dan naik dan telah memahami beberapa perkara, maka, disitu wujudnya 'double test'..tripple test. Allahu Allah. Macam tu jugalah saya melaluinya beberapa hari ini. Hinggakan saya jatuh dan nasib baiklah kawan2 seperjuangan, mak pahang pun memberikan beberapa nasihat dalam menghadapinya dengan tabah dan apa-apapun berbalik kita kepada Allah swt.

Lihat tajuk di atas, 'engkau tertawa,tetapi aku menangis'. Ringkasan yang saya alami..

1. YES!!At last I can see you!!(aurat) sambil ketawa terbahak2.

- Dalam hati saya, kesedihan amat melanda dan sangat tidak boleh memaafkan walaupun telah pun meminta maaf banyak kali. apa entah lagi menceritakan pula kepada sahabat yang lain. Engkau tertawa, tetapi aku menangis.

2. Semasa di perpustakaan universiti saya, terdapat seorang gadis bertudung litup belajar diantara 3 lelaki dan duanya cina dan seorang india ke atau melayu. saya bersama dengan kawan saya 'khai'. Kami berdua menguji beberapa plug di situ dan akhirnya kami teruskan perjuangan kami dalam menyiapkan project komputer. sayang sekali, gadis itu memerhatikan saya (mungkin saya berpurdah) dan tergelak2 bersama dengan kawan lelakinya sambil tolak antara satu sama lain dan berbisik bagaikan suami isteri.

-dalam hati saya, saya menutup aurat tidaklah secantik awak wahai gadis muslimah. Tetapi..engkau tertawa, tetapi aku menangis kerana apa yang aku lalui dulu bakal engkau lalui iaitu fitnah dan dosa. Semoga Allah menunjukkan Nur kepadamu.

3. Semasa saya di u-cafe, saya sedang bersembang dengan kawan muslimah saya. Datanglah satu hamba Allah yang bernama lelaki. Menegur saya dengan berhikmah dan mengejek apabila saya katakan saya tidak berapa sihat dan doakan kebaikan semua dalam sebuah persatuan.

-dalam hati saya, matlamat tidak menghalalkan cara walau bagaimanapun niat kita kerana hadis itu sahih. dan siapalah kita untuk melanggarnya. walau apapun alasannya. Disini, engkau bersama kumpulan ketawa, tetapi aku menangis kerana aku dapat bayangkan diri aku dan kamu semua bakal menjadi penghuni neraka kerana apa yang telah berlaku.

4. Ada 3 sahabat perempuan di dalam kelas saya, masa itu adalah masa untuk menghantar portfolio kepada pensyarah masing-masing. Tinggalnya sekejap file saya di atas meja, sekembalinya mereka bertiga membuka file saya dan membaca personal detail tanpa meminta izin dan apabila saya memerhati, gelak dan cepat2keluar meninggalkan kawasan tersebut.

- dalam hati saya, engkau tertawa, tetapi aku menangis kerana aku tidak redha kerana engkau tidak meminta izin dengan membuka harta peribadi.

5. Ada seorang anak yatim piatu, seorang adik, mengatakan pemakaian saya seperti kainlangsir dan lusuh. sehelai baju kurung yang sentiasa dipakai kerana pemberian walid saya tatkala kekurangan duit. sambil tertawa dan menjuihkan bibir seperti geli.

-dalam hati saya, engkau telah sombong pada Allah swt. sangat sombong. Hartamu sangat meluas dan allah swt telah sediakan tempat khas bagi golongan seperti kamu. engkau tertawa, tetapi aku menangis kerana rambutmu, pemakaianmu, bakal merobek dan bakal menjadi tatapan bagi kaum lelaki dan mereka juga akan berdosa sekiranya tidak menjaga pandangan.

Pelbagai lagi kisah dan semuanya saya mengambil sebagai satu iktibar agar suatu hari allah menunjukkan saya ke jalan yang benar kerana dahulu, saya tertawa, tetapi mereka menangis.......

No comments:

Post a Comment