Wednesday 6 April 2011

Rendah Diri VS Rendah Hati

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah dan Lagi Maha Mengasihani..

Assalamualaikum wbt dan hello~~

Tajuk harini adalah seperti di atas. Rendah Diri VS Rendah Hati. Alhamdulillah. Setelah diamati, saya sangat teruja dan bertakung airmata dalam mebezakan dua perkataan ini.

Rendah Hati adalah apabila kita telah lakukan sesuatu dan rasa bersalah dan cuba sedapa upaya meminta maaf agar rasa tenang dan tidak menyinggu perasaan lain. Teringat pada sebuah peristiwa semalam, seorang sahabiah sangat kecewa dengan seorang sahabiah lagi gara-gara kerana kerja esaimennya tergendala disebabkan soketnya terkeluar dari tempatnya menyebabkan kerja analisisnya semua hilang. Hinggakan dia tergamam dan sahabiah seorang lagi hanya tergelak-gelak tanpa rasa bersalah dalam hatinya. Apabila saya mendengar dan mengimbas kembali cerita ini. Saya suka kaitkan dengan diri saya. Saya tanya kepada diri saya sendiri..

1. Aku suka ambil barang orang tak walaupun tanpa meminta izin pada tuannya walaupun tuannya tak kisah??
2. Aku ada lakukan apa-apa kesalahan tak kepada manusia? Mungkin ada terutama kaum Adam dan Alhamdulillah semuanya dipermudahkan oleh Allah swt.
3. Hubunganku bersama sahabiah dan sebagainya..bagaimana?

Saya terus tidur kerana letih memikirkan masalah ini sahaja sedangkan tanggungjawab saya sebagai seorang pelajar adalah untuk belajar. Tetapi kerana risaukan perkara ini, saya fikirkan agar apa yang dipelajari untuk hati dan jiwa ini sentiasa mendapat berkat dari Allah swt dan mudah NUR memasuki ke ruang-ruang yang ada bagi menghilangkan kekotoran yang sudah berpuluh tahun menetap di hati ini.

Dalam pada masa yang sama, saya juga mengucapkan Alhamdulillah. Selama ini, saya sentiasa seperti kalut dan resah apabila saya sentiasa memikirkan mengenai pandangan manusia terhadap diri saya apabila mendengar berita atau anasir-anasir yang saya sepatutnya mengucapkan syabas kerana mereka seperti wartawan-wartawan dari AlJazeera, BBC, CNN dimana ada sahaja cerita itu dan ini kepada saya dan saya mula memikirkannya serta rasa risau mengenai pandangan mereka terhadap diri saya. Ramai yang sentiasa menasihati saya, termasuklah mama waleed, pensyarah, pegawai scd di msu, sahabiah yang sentiasa bersama saya iaitu muslimah-muslimah hebat di MSU. Apabila saya mempelajari perkataan ini, Subhanallah, terbang satu masalah dan saya bersyukur kepada Allah swt, kerana akhirnya saya tahu perkara ini dan saya patut bersyukur kerana masih diberi peluang untuk belajar dan perbaiki diri.

Merendahkan diri ini umpama seperti kita tiada keyakinan pada diri sendiri. "No FiRM". Sentiasa memikirkan mengenai perkataan manusia kepada diri kita di mana, perkara ini perlu dielakkan agar hati menjadi kuat dan sepatutnya sebagai seorang pelajar perlu mempunyai keyakinan diri yang tinggi agar mudah dalam kehidupan seharian sebagai seorang pelajar. Apabila diri kita lemah, maka wujudlah beberapa faktor dan membawa kepada rendah diri pada tempat yang tidak sepatutnya. Lemah dalam matapelajaran dan sebagainya. Maka, salah satu perkara yang perlu dilakukan adalah untuk berpegang pada falsafah diri dan sentiasa maju ke depan dan sentiasa berfikiran positif dalam setiap perkara dan dalam setiap kegagalan.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

2 comments:

  1. nice blog..
    sy da jd follower anda.. silaa laa singgah blog sy..
    http://siapplemerah.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. salam alayk. syukran jadi follower saya. Insya Allah, nanti saya singgah di sana.^^!

    ReplyDelete